divendres, 11 de febrer del 2011

"El Portel de les lletres" un programa de divulgació històrica que començarà com era l'actual comarca fa 240 milions d'anys


El dia 1 de febrer es va signar el conveni entre l'AMPA de l'INSTITUT MARTÍ L'HUMÀ i La Veu Jove de la Conca per dur a terme el projecte radiofònic de divulgació d'història comarcal “El Portell de les lletres”.

Goretti Sarrà, presidenta de l'AMPA, i Ramon Maria Huguet, president de la Veu Jove de la Conca, van signar el conveni de col·laboració pel qual l'AMPA posa els diners necessaris per dur a terme el projecte (800 euros) i La Veu Jove de la Conca els mitjans tècnics i humans que fan possible la seva emissió. El programa es començarà a emetre just després de Setmana Santa.

El portell de les lletres és un programa de divulgació històrica que enguany començarà amb com era l'actual comarca fa 240 milions d'anys fins a l'Edat Mitjana; seran uns 12 capítols d'una hora de durada cadascun. Un especialista de cada període històric glossarà com eren les característiques bàsiques de cada època sota la coordinació, conducció i presentació de Joan Casellas i els controls tècnics de Ramon M. Huguet.

Però, per damunt de tot, un projecte col·laboratiu complex. Per arribar a l'emissió dels capítols, cal un treball previ. Així doncs, més enllà de la coordinació del projecte i les qüestions tècniques d'emissió del projecte, hi participen alumnes de 3r i 4rt de l'ESO de l'Institut Martí l'Humà.

Els alumnes de l'Institut són ara els protagonistes. Aquest són coordinats per la professora Elisenda Rossell en les qüestions que fan referència a les competències textuals i en Ramon M. Huguet pel que fa a les qüestions de producció tècnica. L'alumnat, des de l'inici del curs 2010-2011, es reuneix cada setmana, a partir d'un fet històric real i uns preparen guions adaptats al medi radiofònic, altres hi posen les veus i finalment uns altres estan als controls tècnics de gravació.

L'alumnat és conscient que han de fer un mínim de dues o tres falques treatralitzades o dramàtiques per cada capítol; han d'explicar, emprant diverses veus i sons, una petita història il·lustrativa de cadascun dels períodes. Per tant, l'alumnat ha de treballar un aspecte sabem que ho fa per una causa comuna, viuen la història des de la quotidianitat i s'apropen als fets com si fossin viscuts, alhora que milloren les seves competències lingüístiques en un medi poc usual en el sistema d'ensenyament i alguns, fins i tot, obtenen uns coneixements tècnics i electrònics poc usuals.