dissabte, 10 d’agost del 2013

La música en viu suma quatre anys de davallada.

Per quart any consecutiu, el públic de la música en directe a Catalunya ha tornat a caure. 
Si amb la crisi econòmica no n’hi havia prou, l’increment de l’IVA ho ha acabat d’adobar. En concret, el 2012, els espectadors de concerts van caure fins als 5,4 milions, un 27% inferior als 7,4 de l’any anterior i un 47,57% menys que els 10,3 del 2010. Aquest últim és un percentatge més alt que la crescuda d’espectadors del 46,2% experimentada entre 2005 i 2008.
En els darrers quatre anys, doncs, Catalunya ha perdut més la meitat de públic de la música en directe, segons dades de l’Anuari de la Música 2013, realitzat per la revista Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC). A més, l’assistència a concerts ha passat del 16% de la població al 33,8% en quatre anys, tot i que n’ha disminuït la freqüència.
Per altra banda, el nombre de concerts celebrats durant el 2012 va baixar un 20,72% (de 13.000 a 10.300), i la facturació va caure un 12,83% (de 80,3 a uns 70 milions d’euros), cosa que ha provocat el tancament del 13% d’empreses del sector. En canvi, els ingressos generats pels drets d’autor de la música en directe es van incrementar un 10,1%, però pel cobrament de factures pendents de l’Administració.
Per al 2013, aquestes xifres podrien empitjorar més, doncs s’ha de tenir en compte que l’IVA al 21% per als concerts només es va aplicar el darrer trimestre del 2012. De fet, el sector calcula que enguany hi haurà unes pèrdues de 12 milions i una caiguda de la facturació del 17%.
Com ja va passar el 2010 i el 2011, les xifres més positives les assoleixen els festivals. Així, els principals deu grans esdeveniments musicals dels Països Catalans van augmentar el públic un 4,1% (el 2011 va ser un 47,5%). Si l’anàlisi es fa sobre els 30 principals festivals de pop-rock, però, l’assistència durant el 2012 es va estancar, quan l’any anterior va pujar un 26,6%.
La indústria discogràfica segueix creixent
Pel que fa a la producció discogràfica, durant el 2012 els segells catalans van facturar 16,5 milions d’euros (un 1,23% més que els 16,3 de l’any anterior), incrementant així les vendes per tercer any consecutiu. A més, la davallada de la facturació del suport físic es compensa en escreix amb l’increment del 247,4% de les vendes digitals.
Segons destaca l’Anuari, el paper dels mitjans com a distribuïdors de discos i promotors d’artistes catalans ha revolucionat el sector. Amb tot, les edicions de música en català s’han reduït un 6,9%.
En el cas de la indústria discogràfica, cal recordar que abans de l’IVA al 21% ja el tenia del 18, amb la qual cosa la pujada no ha estat tan pronunciada com la dels concerts.
Retallades de les administracions
A la crisi que pateix el sector, tampoc hi ajuda la caiguda de les aportacions de les administracions públiques. En total, l’any passat es van destinar 8,68 milions a promotors i discogràfiques, un 22,35% menys que el 2011. Més concretament, la Generalitat ha reduït el pressupost al sector un 15,6%; en el cas de l’ICEC, la retallada ha estat del 21,4%. Per la seva part, la Diputació de Barcelona va incrementar les partides de l’ODA en un 3,5%.
Creix l’aposta pel micromecenatge
Com a contrapunt a les retallades, durant el 2012 es van multiplicar les iniciatives de micromecenatge. Si el 2011, la plataforma Verkami va acollir un total de 162 projectes musicals dels quals un 80% van acabar reeixidament, l’any passat se’n van fer possibles 228 de 300 projectes presentats. En total van recaptar una mica menys del milió d’euros, gairebé el doble que el 2011.
Cultura21.