Per tercer any consecutiu, els
espectadors de concerts van tornar a caure durant el 2011, ara un 28% (de 10,3
milions a 7,4), i ja sumen un 48,4% en els tres darrers anys. Un percentatge
superior que la crescuda del 46,2% experimentada entre el 2005 i el 2008. A
més, el nombre de concerts celebrats a Catalunya també va baixar, un 12,8% (de
15.000 a 13.000), així com la recaptació de drets d’autor per actuacions en
directe: un 8,2% en la música popular, un 12,1% en les orquestres de ball, i un
21,8% en la música clàssica. Així ho indica l’Anuari de la Música 2012,
realitzat per la revista Enderrock
i l’Associació
Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC).
A banda, durant el 2011 va caure el
nombre d’assistents als principals equipaments públics de música, on el nombre
de concerts es va reduir un 15%. Per la seva part, les sales de concerts van
patir una davallada d’espectadors del 7,8% tot i programar un 9,6% més
d’actuacions que el 2010. Per la seva part, les Cases de la Música popular
van incrementar l’oferta de concerts en un 9,6%, però el nombre d’espectadors va
caure un 10%.
Unes xifres que aquest 2012 podrien
empitjorar més per l’increment de l’IVA del 8 al 21%. “Serà una catàstrofe”, va
advertir Carmen Zapata, gerent de l’Associació de Sales de Concerts de
Catalunya (ASACC), durant la presentació de l’anuari. El president d’ARC, Jordi
Gratacós, va dir que era una “clatellada” i va fer una crida a la mobilització
dels diversos actors del sector.
Els festivals se salven
Els festivals se salven
Amb tot, com en el 2010, només els principals festivals se’n surten.
Durant l’any passat, els deu grans esdeveniments musicals dels Països Catalans
van augmentar el públic un 47,5%, tot i un creixement del 8,8% en pressupost.
Si l’anàlisi es fa sobre els 30 principals festivals del pop-rock, l’increment
de públic és del 26,6%, i si només es tenen en compte els certàmens de la
ciutat de Barcelona, l’augment d’assistents és del 13,1%.
Quant a la facturació global del
sector de la música en viu, malgrat la davallada de les contractacions, es
manté en un 3,3% positiu gràcies als macroconcerts i els festivals.
Les
retallades de les administracions
A les xifres negatives que es
desprenen de l’anuari hi té a veure la crisi econòmica en general, però també
les retallades pressupostàries de les diferents administracions. Així,
Generalitat de Catalunya, CoNCA i Diputació de Barcelona van retallar un 9,2%
la seva aportació a l’àmbit musical durant el 2011.
Pel que fa a l’Institut Català de
les Empreses Culturals (ICEC), les seves ajudes al sector empresarial van
créixer un 13,2%, però es van reduir un 27,2% als creadors i els circuits, i un
13,7% als ajuntaments i grans auditoris.
A més, les aportacions públiques al
Liceu es van retallar un 9,4% i al Palau de la Música un 14,5%, mentre que a
L’Auditori de Barcelona van augmentar un 8% durant el 2011.
Finalment, la morositat de les
administracions agreuja encara més la situació: durant l’any passat va superar
els 2,5 milions d’euros.
Creix el micromecenatge
Com a contrapunt a la caiguda de
les subvencions, hi ha l’augment de l’aposta en esdeveniments culturals
d’algunes empreses. Així, Estrella Damm és la primera marca de patrocini
musical de Catalunya, destinant al sector un 21% de la inversió total en
esponsorització que realitza el grup.
A banda, durant el 2011 es van
multiplicar les iniciatives de micromecenatge. Així, la plataforma Verkami va
acollir un total de 162 projectes musicals, dels quals un 80% van acabar
reeixidament i van permetre recaptar un total de 470.000 euros, amb una mitjana
de finançament per projecte de 3.700 euros.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada